"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Czwartek, 25 kwietnia 2024 r.
Imieniny obchodzą: Marek, Jarosław, Wasyl
 
Jest porozumienie ze związkami zawodowymi. System ulg przejazdowych do przebudowy.
[ 0000-00-00 ]
22 lutego zostało podpisane porozumienie pracodawców kolejowych ze związkami zawodowymi w sprawie systemu ulg przejazdowych dla pracowników kolei, ich współmałżonków i dzieci, a także emerytów kolejowych. Porozumienie będzie obowiązywać do końca grudnia. Obie strony zgodziły się na gruntowną przebudowę systemu ulg, która będzie uwzględniała zmieniający się kształt rynku kolejowego w Polsce. Osiągnięty kompromis znacząco oddala groźbę strajku na kolei.

Do porozumienia, regulującego kształt ulg do końca 2013 roku, przystąpiły spółki przewozowe należące do Grupy PKP: PKP Intercity, trójmiejską Szybka Kolej Miejska oraz pozostali przewoźnicy dołączeni z inicjatywy PKP S.A.: Koleje Mazowieckie, Warszawska Kolej Dojazdowa, Przewozy Regionalne, Koleje Śląskie oraz Koleje Wielkopolskie.

Zgodnie z zawartym porozumieniem:

- bezpłatna ulga na przejazdy pierwszą klasą dla pracowników kolejowych przestała obowiązywać, natomiast 99 proc. ulga w drugiej klasie będzie obowiązywać do czasu wypracowania ostatecznego kształtu ulg,

- dzieci pracowników będą miały ulgę w wymiarze 80 proc. w całości finansowana przez pracodawcę,

- współmałżonkowie będą mieli ulgę w wysokości 80 proc. przy zachowaniu częściowej odpłatności (pracownik płaci 50 proc. wartości ulgi za współmałżonka).

- emeryci i renciści kolejowi będą mieli prawo do ulgi 99 proc. przy zachowaniu częściowej odpłatności: dwa pakiety na przewoźników (pierwszy pakiet: PKP Intercity, Koleje Mazowieckie, SKM Trójmiasto, Warszawska Kolej Dojazdowa, oraz drugi pakiet: Przewozy Regionalne, Koleje Wielkopolskie, Koleje Śląskie) w cenie 50 zł/rok każdy

- Wspólnie ze stroną związkową wypracowaliśmy kompromis i doszliśmy do wniosku, że obecny system ulg nie odzwierciedla kształtu rynku kolejowego w Polsce i wymaga gruntownej zmiany. Osiągnięte porozumienie spełnia oczekiwania pracowników kolei, tworząc solidną podstawę do rozmów na temat kształtu docelowego systemu ulg, który mógłby obowiązywać już od 2014 roku- mówi Jakub Karnowski, prezes Grupy PKP.

Spór zbiorowy ze stroną związkową w poszczególnych spółkach Grupy PKP trwał od października 2012 roku. Strona społeczna chciała utrzymania zmienionego przez Grupę systemu ulg przejazdowych dla pracowników, ich rodzin i emerytów kolejowych lub otrzymania rekompensaty w postaci podwyżki w wysokości 720 zł brutto miesięcznie (łączny roczny koszt spełnienia tego postulatu wyniósłby ponad 900 mln zł) . Z inicjatywy PKP S.A. (formalnie pozostającej poza sporem zbiorowym) prowadzone były negocjacje z przewoźnikami, w większości niezależnymi od PKP.

- Zmiana systemu ulg przejazdowych jest częścią zmian, jakie przeprowadzamy na kolei. Współpracujemy ze stroną społeczną, dzięki czemu ostateczny kształt systemu ulg, wypracowany do czerwca, będzie spełniał oczekiwania pracowników, a jednocześnie będzie ekonomicznie uzasadniony i pozwoli trwale obniżyć koszty działania Grupy PKP - mówi Jakub Karnowski. 
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.