"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Sobota, 20 kwietnia 2024 r.
Imieniny obchodzą: Agnieszka, Teodor, Czesław - Wielkanoc
 
Aby było bezpieczniej na kolei
[ 0000-00-00 ]
Jest rzeczą oczywistą, że kwestia bezpieczeństwa winna być priorytetem, bowiem każdy ujawniony przypadek naruszenia tej zasady, nie tylko rzutuje na sposób postrzegania firmy, ale też prowadzi do zagrożenia życia klientów kolei i bezpieczeństwa powierzonych kolei do przewiezienia ładunków.
Niezależnie od powyższego, każdy przypadek naruszenia norm bezpieczeństwa na kolei powoduje, że w mediach wszystkich typów i rodzajów niemal od ręki jawi się chęć „przyłożenia” kolei, często przez nieposiadających żadnej wiedzy o kolei dziennikarzy, co często przynosi więcej szkód niż pożytków.
Choć też prawdą jest, że zagrożenie bezpieczeństwa są różnorakie. Począwszy od nikłego wręcz przygotowania do pełnionych obowiązków, które się bierze z niedostatecznego systemu szkolenia nowych kolejarzy, a skończywszy na wadliwym działaniu urządzeń sterowania ruchem kolejowym, również na skutek nieodpowiedzialnych działań osób trzecich.
   Aby zwiększyć bezpieczeństwo, PKP PLK SA realizują Program Poprawy Bezpieczeństwa na kolei, który w roku 2013 został zrealizowany w 98%. Skuteczność tych działań potwierdzają statystyki, z których wynika, że w 2013 roku o jedną czwartą zmniejszyła się liczba osób poszkodowanych w zdarzeniach na kolei. Liczba wypadków i incydentów spadła o 7,6%. To oznacza, że ubiegły rok był najbezpieczniejszy w historii Polskich Linii Kolejowych. Do 2015 roku na modernizację infrastruktury, w tym na poprawę bezpieczeństwa, PLK przeznaczy 25 mld zł.
   Coraz szerszy front modernizacji, szkolenia dla dyżurnych ruchu, audyty Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem oraz kontynuacja Programu Poprawy Bezpieczeństwa – w wyniku tych działań liczba zdarzeń na sieci PLK w ubiegłym roku była najniższa w całym okresie funkcjonowania spółki.
- Coraz niższe liczby zdarzeń na kolei i osób, które w nich ucierpiały, jeszcze bardziej motywują nas do kontynuowania działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa. To dowód, że realizowany przez PLK program przynosi zamierzone efekty. Naszym największym zmartwieniem pozostaje wciąż wysoka liczba wypadków z udziałem pieszych przechodzących przez tory w miejscach niedozwolonych oraz na przejazdach kolejowych. Gdyby od jutra wszyscy kierowcy i piesi zaczęli przestrzegać przepisy, liczba zdarzeń na kolei zmniejszyłaby się o 73 % – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK oraz koordynator ds. bezpieczeństwa w Grupie PKP.
   Jeśli chodzi o statystyki przedstawiają się one następująco: od początku 2013 r. roku do połowy grudnia 2013 r. odnotowano 824 wypadki i incydenty. Oznacza to spadek o 7,6% (68) zdarzeń w stosunku do analogicznego okresu 2012 r.
Zdecydowanie poprawiły się statystyki dotyczące poszkodowanych w tych zdarzeniach. W 2013 r. (do połowy grudnia) w zdarzeniach na sieci kolejowej ucierpiało 329 osób (z czego 327 na przejściach, przejazdach i poza przejściami) i było to o 24% mniej niż w analogicznym okresie 2012 r. Tak dobre efekty daje konsekwentna realizacja programu.
   W 2012 r. Biuro Bezpieczeństwa PLK opracowało Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego, w którym zawarto harmonogram szczegółowych działań obejmujący 103 zadania. W roku 2013 r. został on zaktualizowany i rozszerzony do 191 zadań. Dotyczą one kilku obszarów, w tym m.in.: modernizacji infrastruktury, doskonalenia zawodowego pracowników, ulepszania procedur związanych z prowadzeniem ruchu pociągów oraz monitorowania bieżącego stanu bezpieczeństwa.
Aby infrastruktura była bezpieczniejsza jej zarządca realizuje inwestycje o łącznej wartości 25 mld zł, których efektem będzie przede wszystkim zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i komfortu pasażerów.
W tym roku PLK planuje zmodernizować ponad 2.000 km torów. Do 2015 roku zmodernizowanych zostanie 1.000 przejazdów kolejowo-drogowych. Do tej pory wykonano już ponad 60 proc. tego planu.
Trwa także program wymiany rozjazdów obejmujący zabudowę ponad 3.000 nowych rozjazdów kolejowych, w tym ok. 700 o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym. W latach 2012-2013 zmodernizowano już ponad 1.300 rozjazdów.
   Poprawa bezpieczeństwa, to również, a może przede wszystkim, dobrze przeszkoleni pracownicy. PKP Polskie Linie Kolejowe w ubiegłym roku podwoiły liczbę szkoleń okresowych dyżurnych ruchu. W tym roku planowane jest zwiększenie częstotliwości tych szkoleń.
Oprócz tego 10 tys. dyżurnych ruchu przeszło szkolenia z efektywnej komunikacji oraz z zachowania w sytuacjach stresowych. Ponadto, do końca 2015 r. PLK wprowadzi szkolenia dyżurnych ruchu na symulatorach. Aktualnie trwają prace nad specyfikacją dotyczącą cyklicznych szkoleń dyżurnych ruchu na symulatorach, obejmujących m.in. szkolenia z awarii i usterkowości urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
   PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły również kolejne innowacyjne działania, polegające na ograniczaniu liczby posterunków, na których ruch pociągów prowadzony jest w oparciu o sygnał zastępczy. W efekcie liczba takich lokalizacji zmniejszyła się od marca 2012 r. ze 157 do 80.
Celem jest dalsze ograniczanie liczby takich posterunków. Natomiast na wszystkich nowych inwestycjach tymczasowa organizacja ruchu będzie się odbywać bez stosowania jazd na sygnał zastępczy. Wprowadzono także obowiązek informowania maszynisty przez dyżurnego ruchu o przyczynie jazdy na sygnał zastępczy i numerze toru, którym powinien jechać.
Wdrożono też skuteczniejsze kontrole systemu zarządzania bezpieczeństwem.
   W ubiegłym roku PLK zwiększyła liczbę kontroli i wprowadziła audyty sytemu zarządzania bezpieczeństwem. Od stycznia do końca listopada przeprowadzono ponad 100 takich audytów. Wszystkie oceny audytowanych obszarów są pozytywne lub pozytywne z uwagami.
Dodatkowo Biuro Bezpieczeństwa przeprowadziło 429 kontroli jednostek odpowiedzialnych za stan techniczny infrastruktury. Zweryfikowano także regulaminy techniczne dla 3.500 posterunków ruchu we wszystkich Zakładach Linii Kolejowych.
   Wszyscy, więc czekamy na dobre efekty podjętych działań, mających na celu poprawę bezpieczeństwa na kolei, leży to, bowiem, nie tylko w dobrze rozumianym interesie kolei, ale nas wszystkich.
Zygmunt Sobolewski
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.