"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Piątek, 19 kwietnia 2024 r.
Imieniny obchodzą: Adolf, Leon, Tymon
 
„kolej na KOLEJ”
[ 0000-00-00 ]
   W dniu 29 czerwca br. Regionalna Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” w Krakowie zorganizowała pikietę – happening przed Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego.
Jego celem było zwrócenie uwagi na potrzebę rozwoju i inwestowania w transport kolejowy, podkreślenie jego walorów, jako najbardziej bezpiecznego i ekologicznego transportu zbiorowego, przypomnienie o ustawowej odpowiedzialności Urzędu Marszałkowskiego za kolej w regionie oraz zwrócenie uwagi, że kolej w Małopolsce, to nie tylko aglomeracja krakowska.
   Zgromadziła ona kolejarzy związkowców z „Solidarności” reprezentujących różne spółki i zakłady.
Przygotowano specjalną oprawę, na którą składały się flagi związkowe i transparenty trzymane przez uczestników pikiety z hasłami nawiązującymi do problemów, jakie występują na kolei w Małopolsce. Oprócz głównego hasła „kolej na KOLEJ”, były to „Inwestycje w tory = lepsza kolej” (wskazujące potrzebę dalszych inwestycji w infrastrukturę kolejową i jej modernizację z wykorzystaniem różnych źródeł finansowania w tym z Regionalnego Programu Operacyjnego), „Lepszy rozkład dla podróżnych” (domagający się opracowania lepszej oferty przewozowej w postaci nowego rozkładu jazdy 2016/2017) oraz duży kartonowy pociąg z lokomotywą i trzema wagonikami z naklejonym na nich hasłem „kolej na KOLEJ” stojący w środku zgromadzenia.
W pewnym momencie pociąg „ruszył” i został złożony jako „wiano” dla władz samorządu małopolskiego, aby bardziej zadbały o kolej w Małopolsce.
   Podczas zgromadzenia przemawiali kolejno Wojciech Grzeszek - przewodniczący Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność”, Henryk Łabędź - zastępca przewodniczącego Regionu Małopolskiego, Marek Baczyński - przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” w ZLK Nowy Sącz, który mówił o problemach w połączeniach kolejowych występujących na Sądecczyźnie i turystycznych walorach tego regionu, które powinno się wykorzystać przy lepszej ofercie przewozowej, Krzysztof Cieślak - zastępca przewodniczącego NSZZ „Solidarność” Centrali PKP CARGO SA, który przypomniał skuteczną walkę o pozostawienie zakładu w Krakowie oraz Bernadetta Kaszowska z Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” z Oddziału Małopolskiego Przewozów Regionalnych.
   W trakcie pikiety – happeningu, przewodniczący RSK Henryk Sikora odczytał petycję skierowaną do Jacka Krupy - Marszałka Województwa Małopolskiego, w której przedstawiono najpilniejsze postulaty potrzebne, aby kolej w Małopolsce była po prostu lepsza.
W celu poprawy organizacji i zwiększenia atrakcyjności kolei w Małopolsce, Regionalna Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” uważa, że są to m.in. zagwarantowanie w budżecie województwa na 2017 r. środków finansowych umożliwiających zabezpieczenie kolejowych przewozów regionalnych, spełniających potrzeby mieszkańców województwa (w tym na jego obrzeżach), pilną rewitalizację linii kolejowych o znaczeniu regionalnym, głównie na obrzeżach województwa. Ich stan techniczny i uzyskiwane czasy przejazdów powodują brak zainteresowania w prowadzeniu po nich ruchu pociągów przez przewoźników, małą frekwencję i niską rentowność. - Te trasy co roku tracą pociągi. Istnieje więc zagrożenie, że tam wkrótce kolej przestanie istnieć – mówił przewodniczący Sikora.
Pilnej rewitalizacji wymagają zwłaszcza linie kolejowe: nr 117 odcinek Kalwaria Zebrzydowska - Lanckorona - Wadowice - granica województwa; nr 96 odcinek Stróże - Muszyna; nr 97 Sucha Beskidzka - Żywiec; nr 97, 98, 99 odcinek Skawina - Sucha Beskidzka - Chabówka - Zakopane; nr 93 odcinek Trzebinia - Oświęcim - Czechowice Dziedzice; nr 62, 660 odcinek Tunel - Bukowno - Sosnowiec Płd. oraz wycofanie planów dalszej redukcji zatrudnienia.
- Zwracamy uwagę, że kolej, to nie tylko aglomeracja krakowska. Potrzebna jest lepsza oferta na obrzeżach, lepszy rozkład jazdy i modernizacja torów. To bardzo ważne, bo modernizuje się tylko magistralę krakowską. Marszałek musi pomyśleć o tym, że kolej, to też tory w innych rejonach województwa - przemawiał Henryk Sikora
   Regionalna Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” oczekuje zaangażowania wszystkich instytucji odpowiedzialnych za tworzenie warunków organizacyjnych i finansowych w celu rozwoju Kolei i propagowania transportu Kolejowego w Województwie Małopolskim.
- To marszałek ma kompetencje odnośnie organizacji i finansowania kolei w Małopolsce. Chcemy o tym przypomnieć, mamy petycję odnośnie lepszej oferty dla pasażerów, z większą ilością pociągów – oznajmił przewodniczący RSK Kraków.
   Marszałek Krupa, który wyszedł do pikietujących kolejarzy (co nie często zdarza się urzędnikom w Polsce) zapewnił, że kolej jest ważna dla województwa, jako bezpieczny i ekologiczny środek transportu, i na pewno będzie rozwijana. - Mamy w rozkładzie jazdy 2015/2016 o 5 mln więcej pociągokilometrów niż rok temu. Wkrótce uruchamiamy Szybką Kolej Aglomeracyjną do Tarnowa. Będziemy przeznaczać więcej pieniędzy na przewozy regionalne. To da więcej pasażerów i więcej pracy dla kolejarzy – mówił Jacek Krupa.
Marszałek przypomniał, że województwo w ostatnich latach kupiło 31 nowoczesnych pociągów, a w tym roku firma Newag szykuje 13 kolejnych. - W przyszłym roku planujemy kolejne zamówienia – dodał marszałek.
   Do pikietujących wyszedł też Józef Pilch - Wojewoda Małopolski, który poparł postulaty przedstawione przez zgromadzonych i zapowiedział wszechstronną pomoc na rzecz poprawy funkcjonowania kolei w Małopolsce.
Bogdan Ostrowski
fot. RSK Kraków
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.