"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Sobota, 29 kwietnia 2017 r.
Imieniny obchodzą: Piotr, Robert, Bogusław
 
Poranek NaKolei.pl
[ 0000-00-00 ]
12 grudnia 2016 r. w Warszawie miało miejsce pierwsze spotkanie w ramach cyklu debat pod nazwą ,,Poranek NaKolei.pl” zorganizowane przez portal nakolei.pl, Centrum Rozwoju Transportu i naszą redakcję - „Wolną Drogę”. Ta inicjatywa jest bezpośrednim efektem III edycji Kongresu Rozwoju Transportu z 14 października 2016 roku, w której to uczestniczyli przedstawiciele rządu z panem wicepremierem Piotrem Glińskim na czele, eksperci oraz branża kolejowa.
Głównym poruszanym tematem była, jak nazwa ,,Wspólny Bilet – szanse i zagrożenia” wskazuje, sprawa Wspólnego Biletu, dla korzystających z usług przewoźników kolejowych.


Udział wzięli

Na pierwszym z planowanych regularnie spotkań gościem głównym był Andrzej Bittel, wiceminister odpowiedzialny za sprawy kolej w Polsce.
Wśród zaproszonych gości pojawili się prezesi spółek m.in. Marek Chraniuk (PKP Intercity), Krzysztof Mamiński (Przewozy Regionalne), Włodzimierz Wilkanowicz (Koleje Wielkopolskie), Krystyna Pękała (SKM w Warszawie), Tomasz Miszczuk (PKP Informatyka).
Pojawiła się również reprezentacja spółek: Cecylia Lachor oraz Zbigniew Cieślak (PKP S.A.). Bartłomiej Buczek (SKM Trójmiasto), Michał Panfil (WKD),
Pozostali goście to Mirosław Lisowski („Wolna Droga”), Krzysztof Celiński (Siemens), Jarosław Kowalski (ekspert kolejowy).

Wspólny Bilet – pilna potrzeba
W dyskusji dotyczącą wprowadzenia Wspólnego Biletu mówiono o wypracowaniu konkretnych kroków, jakie należy podjąć, by pomysł, który się rozważa od kilku lat został ostatecznie wcielony w życie.
Uczestnicy spotkania zgodnie opowiedzieli się za potrzebą wprowadzenia Wspólnego Biletu wśród polskich przewoźników. Jednakże częścią problematyczną okazuje się dojście do porozumienia w kwestiach takich jak finansowanie projektu, opracowanie systemu informatycznego, a także ustalenie odpowiadającej każdemu taryfy. Okazuje się, iż kierunków jest wiele, a wybrać należy najbardziej optymalny zarówno dla przewoźników, jak i pasażerów.
Jednym z problemów, jaki staje przed branżą kolejową w tym zakresie, jest kwestia techniczna systemu rozliczeń. Niejasne jest nadal, czy ma to być projekt fakultatywny, czy obligatoryjny. Podstawową kwestią jednak jest prawidłowe i zgodne definiowanie wyrażenia ,,wspólny bilet”.
Podsumowanie spotkania przyniosło jasny wniosek – wspólny bilet jest w Polsce pożądany. Pierwszym etapem realizacji tak dużego przedsięwzięcia jest ustalenie wspólnego nośnika. Istotna i nadal niewiadoma jest forma rozliczeń między przewoźnikami.
Kwestia informatyczna, czyli opracowanie odpowiedniego systemu nabywania tegoż biletu na miarę dzisiejszych technologii jest już sprawą łatwiejszą i drugorzędną, aczkolwiek równie istotną.
Oczekuje się, że pierwszy etap projektu Wspólnego Biletu mógłby przy wzmożonych wysiłkach być gotowy już w chwili wprowadzenia kolejnego rozkładu jazdy 2017/2018.
W trakcie podsumowania debaty, głos zabrał Mirosław Lisowski, redaktor naczelny „Wolnej Drogi”, który stwierdził, że temat pod hasłem ,,Wspólny Bilet” funkcjonuje w rzeczywistości kolejowej już ponad 10 lat. Mówił, że wystarczy sięgnąć tylko do archiwum „Wolnej Drogi”, by zauważyć, iż pierwszy artykuł na ten właśnie temat ukazał się na naszych łamach… 26 listopada 2004 r.! Mamy zatem 12. rocznicę…
Wyraził nadzieję, że w 13. rocznicę będzie można ogłosić: „Polska kolej ma wspólny bilet”.
[na podstawie materiałów naKolei.pl i zapisu fonicznego (aw)]
fot.nakolei.pl
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.