"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Piątek, 26 maja 2017 r.
Imieniny obchodzą: Filip, Paulina, Marianna
 
Uporządkować sieć połączeń regionalnych
[ 0000-00-00 ]
Z posłem Piotrem Królem, przewodniczącym Sejmowej Podkomisji stałej ds. Transportu kolejowego i poczty rozmawia Aleksander Wiśniewski

Panie pośle, zajmuje się pan w komisji sejmowej problemami kolei. Co, pana zdaniem, na kolei trzeba poprawić, a może całkowicie zmienić? Jakie wyzwania czekają kolej w najbliższych latach?

Po pierwsze, realizacja programu inwestycyjnego finansowanego ze środków UE. To nie wyzwanie, a zadanie do wykonania. Modernizacja linii kolejowych, dworców, zakupy taboru - polska kolej tego potrzebuje i nie można dopuścić do marnowania choćby złotówki z przeznaczonych na ten cel środków.
Po drugie, określenie strategicznej wizji tego, jaka ma być polska kolej za 20-30 lat. Z jednej strony dotyczy to śmiałych projektów, z drugiej pochylenia się nad problemami lokalnych społeczności, a także rozwojem branży producentów na rzecz kolei.

Duże nadzieje pokładano w kolejach dużych prędkości. Ale obecnie mamy rozczarowanie zarówno kolejarzy, jak i klientów. Co dalej z Kolejami Dużych Prędkości?
Wydaje się, że docelowo idealne byłoby wdrożenie modelu francuskiego, sprawdzonego choćby przy projekcie TGV - państwo z budżetu centralnego inwestuje w rozwój szybkiej, nowoczesnej kolei, a zadanie realizują wspólnie krajowy przewoźnik, polscy producenci i instytuty badawcze. Końcowy efekt - nowoczesne pociągi dla pasażerów, rozwój polskich firm, innowacje, kompetencje, a wydane pieniądze wzmacniają całą polską gospodarkę.

A teraz nieco prowokacyjne pytanie: czy działa pan na rzecz rewitalizacji i przywrócenia usług kolejowych na obszarach wyłączonych z sieci kolejowej? Mamy, jak wiadomo, do czynienia z rażącym wykluczeniem setek tysięcy ludzi poprzez uniemożliwienie im korzystania z usług kolejowych.
Potrzebna jest wnikliwa analiza i decyzje, uporządkowanie sieci połączeń regionalnych i mam nadzieję powrót pociągów do wielu małych miast i miasteczek, szczególnie tych położonych na granicach województw. Mieszkańcy tych miejscowości szczególnie boleśnie odczuli w poprzednich kadencjach traktowanie przewozów regionalnych, jako transportu wyłącznie wewnątrz województwa. Najbliższe posiedzenia podkomisji będą dotyczyły właśnie reaktywacji konkretnych linii kolejowych.
Nie będzie tajemnicą, że jako posła ziemi bydgoskiej, bardzo będą mnie interesowały zagadnienia transportu kolejowego w naszym regionie, np. elektryfikacja linii w Borach Tucholskich, czy reaktywacja linii 356 Bydgoszcz – Poznań.
Jest to także dyskusja o tym, jak wykorzystać potencjał ważnej części polskiej gospodarki - mamy dorastających do poważnej walki na zagranicznych rynkach producentów taboru. Ta branża, to także dziesiątki tysięcy miejsc pracy i ich poddostawców, a także potencjał badawczy i innowacje, to może być jedno z kół zamachowych polskiej gospodarki, ale ta branża nie rozwinie się bez wsparcia państwa... Najwyższa pora, by polska Luxtorpeda 2.0 przyspieszyła.

Jeszcze niedawno lekiem na wszelkie zło miała być prywatyzacja wszystkiego, co kolejowe. Rząd i większość sejmowa nie ufają już tak tej zbawczej roli prywatyzacji. Co zamiast prywatyzacji? Czyja będzie kolei?
Przykład zupełnie nieodpowiedzialnej prywatyzacji PKP Energetyka, przeprowadzony przez rząd PO-PSL, pokazał, że absolutnie są obszary, nad którymi państwo nie może tracić kontroli. Mam nadzieję, że uda się unieważnić prywatyzację tej kluczowej dla polskich kolei spółki. W mojej ocenie infrastruktura, dostawa energii, powinny pozostać w gestii skarbu państwa.

I na koniec, pozwolę sobie zapytać, czy korzysta pan z usług transportu kolejowego, a jeśli tak, to jak je pan ocenia?
Tak. Najczęściej jest to z oczywistych względów relacja Bydgoszcz – Warszawa, Warszawa – Bydgoszcz, ale zdarza mi się korzystać również z innych relacji.
Lubię Kolejarzy i bardzo szanuję ich pracę i mam nadzieję, że już niedługo będą mogli pracować w nowym taborze na odnowionych liniach kolejowych, czego Im i Pasażerom szczerze życzę.

Dziękuję za rozmowę.
fot.SolkolArt
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.