"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Czwartek, 25 kwietnia 2024 r.
Imieniny obchodzą: Marek, Jarosław, Wasyl
 
Inwestycje są niezbędne, gdyż dzięki nim kolej staje się szybsza, wygodniejsza, bezpieczniejsza…
[ 0000-00-00 ]
Powiedział „Wolnej Drodze” Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Czy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przyśpieszyły z inwestycjami? Jak Pan obecnie ocenia działania w zakresie realizacji Krajowego Programu Kolejowego?

Rok 2017 r., to dla PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. bardzo dynamiczny okres. Tylko w pierwszym kwartale tego roku ogłosiliśmy 120 przetargów, czyli o 100 proc. więcej niż w analogicznym kwartale ubiegłego roku, natomiast wartość podpisanych umów w porównaniu rok do roku jest czterokrotnie wyższa. Od stycznia podpisaliśmy umowy na kwotę 6,8 mld zł.
Nie zwalniamy jednak tempa i do końca półrocza zostaną jeszcze podpisane umowy dające wartość 10 mld zł, a do końca 2018 r. będziemy mieli zawarte umowy na 75 proc. KPK.

Czy PLK wykorzystają środki przeznaczane na inwestycje i zrealizują plany KPK?
Krajowy Program Kolejowy (KPK), w którym na inwestycje przewidziano ponad 66 mld zł, zostanie wykonany w całości. Mamy też sygnały, że nasz kraj jest w czołówce pod względem wykorzystania środków unijnych. Potwierdziła to przewodnicząca Komisji Kontroli Budżetowej Komisji Europejskiej Ingeborg Graessle pozytywnie odnosząc się do wydatkowania przez Polskę funduszy UE.
Jako przykład, spełniającej wszystkie warunki KE inwestycji, została podana linia kolejowa nr 8 Warka – Radom, gdzie m.in. planowana jest dobudowa drugiego toru i przebudowa mostu nad Pilicą. Inwestycja przynosi korzyści mieszkańcom regionu. Ułatwi podróże dalekobieżne, lepiej połączy Polskę.
Warto przypomnieć, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są największym beneficjentem środków unijnych z instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEF) – w II turze naboru Polska otrzymała 1,9 mld euro na realizację 16 projektów inwestycyjnych, z czego właśnie PLK zostało przyznane aż 1,6 mld euro na sfinansowanie 10 inwestycji.
Do tej pory KE pozytywnie oceniła wszystkie 17 wniosków złożonych przez PLK w I i II turze konkursu CEF, przyznając Polsce dotacje o łącznej wartości ponad 13 mld zł. W tym roku PLK złożyły 5 projektów w III naborze CEF „Łącząc Europę”, dotyczące m.in. inwestycji na E75 Rail Baltica czy zabudowy ERTMS/ETCS.

Jakie są podstawowe efekty inwestycji?

Inwestycje są niezbędne, gdyż dzięki nim kolej staje się szybsza, wygodniejsza, bezpieczniejsza. Podniesiona zostanie prędkość na liniach kolejowych o długości 8,5 tys. km, przebudujemy 9 tys. km torów. Lepiej połączymy Polskę. W ramach KPK realizujemy projekty z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”, CEF („Łącząc Europę”), Programu Operacyjnego „Polska Wschodnia” i Regionalnych Programów Operacyjnych RPO, a także środków budżetowych.
W obecnej perspektywie finansowej PLK mocno akcentują potrzebę rozwoju połączeń regionalnych oraz międzyregionalnych.
Z naszych analiz wynika, że dzięki inwestycjom szybko i komfortowo dojedziemy pociągiem do 18 miast wojewódzkich. Średnia prędkość handlowa pociągów przekroczy 100 km/h. Lepiej będzie połączona Polska Wschodnia, m.in. dzięki elektryfikacji linii Lublin – Stalowa Wola. Inwestycje w Krakowie ułatwią podróże przez Małopolskę. Modernizacja linii Warszawa – Poznań i Lublin – Warszawa, po czasowych zmianach w trakcie modernizacji, stworzą możliwość dobrych podróży przez regiony i przez kraj.
Dobre zmiany przyniosą takie projekty, jak Malbork – Gardeja, czy Ełk – Korsze na północy Polski oraz np. Rudna Gwizdanów – Legnica na południu. Każda z inwestycji, to m.in. nowe przystanki i wygodniejszy dostęp do pociągów.
Zdajemy sobie również sprawę z tego, jak ważny jest transport ładunków koleją. Dlatego realizowane przez nas inwestycje sprawią, że pociągi towarowe będą mogły jeździć krócej i ciszej, m.in. sprawniej obsłużą trasy Śląsk – bałtyckie porty.

Czy intensyfikacja prac inwestycyjnych oznacza duże zmiany dla pasażerów i przewoźników kolejowych?

Podstawowym zadaniem PLK jest zapewnienie dobrych podróży i sprawnego przewozu ładunków. Robimy wszystko, aby podczas realizowanych inwestycji pasażer mógł skorzystać z sieci kolejowej i ze swojego miejsca zamieszkania wygodnie i bezpiecznie pojechać na drugi koniec Polski lub szybko dojeżdżać do pracy. Zmiany podczas inwestycji są nieuniknione.
Współpracujemy jednak z przewoźnikami i samorządami w zakresie jak najlepszej organizacji komunikacji podczas zmian. Bardzo zależy nam, by z bieżącą informacją docierać do mieszkańców. Liczymy także, że lepsza współpraca z wykonawcami pozytywnie wpłynie na realizacje inwestycji, ich sprawny przebieg i utrzymanie dobrych, bezpiecznych podróży.

Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Zygmunt Sobolewski
fot. PKP PLK
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.